pràctiques de GEOLOGIA (Ciències de la Terra i del Medi Ambient) 1a part



1r de batxillerat




BLOC  I:   ATMOSFERA  i  HIDROSFERA   (les envoltes fluides de la Terra)

1a.- la densitat de l'aigua i del gel * , expressada en    g / cm



grup


1
2
3
gel
0,67
0,87
0,9
aigua destil·lada
0,99
0,91
1
aigua amb sal
1,29
1,07
1,07






1b.- fem capes d'aigua (diferències de temperatura i densitat)
Pràctica d'avui amb l'aigua que vam anar a buscar a mar dijous passat.

Es pot veure la capa blava (aigua de l'aixeta, freda de la nevera) que avança entre
 la groga  (aquí només s'intueix a sota de tot, és l'aigua de mar  salada i la més densa) i la transparent (aixeta, temperatura ambient).
També la capa vermella (aixeta, calenta i la menys densa)

Ha anat prou bé, la veritat és que en directe es veien més bé les quatre capes.



1c.- corrents marins  (el model de cinta transportadora) *

Observem el colorant blau (=fred) que s'enfonsa
mentre que el de color vermell(=calent)es manté més a prop de la superfície de l'aigua. 


1d.- estudi i seguiment de les marees : tenen relació amb el cicle lunar?


taula de marees que han treballat la Sarah , la Nerea  i  la  Darling 
1r batx  2018-2019
  FONT: <http://www.surf-forecast.com/>




1e.- com s'originen les brises marines?
     OBJECTIU: comprovem que l'aigua i la sorra s'escalfen i es refreden diferent.



      RESULTATS: 
gràfica feta per l' Enric i en Nil 
   
   gràfic a)    escalfament des del minut 5 fins al minut 10:
                         de l'aigua .......  (32º - 24º)  :  5 minuts  =  1,6 ºC/min
                   
                         de la sorra......   (32º - 21º)  : 5 minuts  =  2,2º C/min

   gràfic b)    arribats a 70ºC apaguem els focs. L'aigua triga molt més temps que la sorra                                     en  assolir a aquesta temperatura. 
                   Tot i haver apagat el foc, la temperatura de la sorra continua pujant, fins a 
                   77,5ºC.
                   Aleshores esperem que es refredin fins a 50ºC:

                         l'aigua..............    (70ºC -50ºC)  : 23 minuts  =  - 0,87 ºC/min
                         la sorra.............(77,5ºC - 50ºC)  : 23 minuts  =  - 1,20 ºC/min
                         

CONCLUSIONS:
-l'aigua triga més en escalfar-se, necessita més energia per assolir una determinada temperatura (diem que té una capacitat calorífica més gran),

-la sorra s'escalfa i es refreda més ràpid que no pas l'aigua. Això explica l'origen dels vents periòdics que bufen ran de costa:
                     de dia el vent bufa de mar cap a terra i de nit a l'inrevés. Són les brises marines.


                                                        (CTMA-I  2016-2017)






1f.- per què plou? gràfic de condensació

     després de treballar els conceptes d'humitat absoluta i humitat relativa a l'atmosfera,
     hem fet unes activitats pràctiques: hem creat un núvol dins d'una ampolla i hem fet
     ploure. 
     A continuació un fragment dels resultats d'en Johan i en Nacho (1r batx 2019-2020):

vosaltres heu d'assenyalar , en aquest esquema, quins processos del cicle de l'aigua es donen
    
observem les gotetes d'aigua que es formen sota la safata i que acaben precipitant
    imatge:  L. Vilatimó
                              
       





BLOC  II:   LITOSFERA

2a .- corrents de convecció a l'interior de la Terra i la discontinuïtat de Repetti *




  per visualitzar bé el video, l'haureu de girar   
                                                                              
                                                                          (CTMA-I  2018-2019  i  2020-2021)

                                                         



2b.- el creixement dels cristalls
     després d'una setmana de deixar les plaques i els tubs d'assaig a l'armari i dins la
     nevera

      hi ha aigua dins les plaques les plaques?
      en quina placa s'hauria evaporat més ràpid?
      on hi ha els cristalls més grans?
      tenen el mateix aspecte (forma, color...)?
      ho podem relacionar amb la formació de roques magmàtiques: 
                                                                        un basalt, un granit, un pòrfir?


ambient cristalls...
dins l'armari del laboratori


condicions evaporació
variables més ràpida






             més petits
dins la nevera


condicions evaporació
estables més lenta







             més grans

conclusió:   -com més ràpida és l'evaporació, el creixement del cristall és menor.
                   -són inversament proporcionals.
 
 
i. 4:
20X

i. 5: 
20X

i. 6:  fem créixer cristalls de NaCl damunt del fil

i. 7:
20X










i. 8: 
20X


i. 9: 
20x


i. 10:  podria ser un cristall maclat ?   20X


imatges obtingudes i cedides per l'Àlex R i en Johan de les seves mostres (2019-2020)

imatges obtingudes i cedides per l'Anna i en Johan de les seves mostres (2019-2020)




2c.- propietats dels minerals

          + segons els nostres resultats:
           escala relativa de duresa
                                             -  talc, galena, fluorita, quars +

             escala relativa de densitat
                                            -  quars, talc, fluorita, galena +

          + conclusió:  sembla que no hi ha una relació directa entre les dues propietats.







2d.-tectònica: l'art de construir. (fem plecs i falles)



i. 11:  

i. 12:  

i. 13:  

            fotos   4, 5, 7, 11  i  12  fetes i cedides per la Lorena  (Batx-1D)(2012-2013)





2e.- el tall geològic


2f.- el bloc diagrama


imatge:   L. Vilatimó







BLOC III:   La SUPERFÍCIE de la TERRA   


3a.- sortida de camp al voltant de l'institut

i. 1:  

i. 2: 

i. 3: 














3b.- la representació del relleu





3c.- estudi dels sediments d'un riu




           sediments recollits en el riu La Tordera  (2007-2008)
           1-  curs alt: observem tamanys molt diferents (poca selecció)
                                      formes angulars (=punxegudes)
                                     colors foscos: pissarres abundants

           2-  curs mig: observem tamanys encara variats però en general més petits
                                         formes una mica arrodonides, treballades pel riu
                                        colors grisosos i algun fragment més clars
                                                         
           3-  curs baix (desembocadura):  
                                observem tamanys molt petits, molt similars entre ells
                                        formes molt desgastades,
                                       colors més clars, hi ha més diversitat de materials que s'han anat incorporant
                                       Aquí, al curs baix direm que els sediments són més madurs.


3d.- sortida de camp: el cabal d'un petit "braç" del riu

secció d'un braç del riu          curs 2018-2019




3e.- la sorra de la platja
 
 
 curs 2020-2021

 


BLOC IV:   HISTÒRIA  de  la  TERRA   

4a.- els anells dels arbres: introducció a la dendrocronologia





   curs 2017-2018